3e Stressweek: bijzondere geo-concepten voor uiteenlopende opdrachtgevers

Gamification in het onderwijs, ondernemen met natuur en het online checken van bouwvergunningen. Dit zijn 3 voorbeelden van onderwerpen waar 31 vierdejaars studenten Geo Media & Design afgelopen week aan werkten tijdens de Stressweek die dit jaar voor de 3e keer gehouden werd. Het doel van de jaarlijkse Stressweek is om studenten uit te dagen anders na  te denken over het verwerken en presenteren van data. En dat ook nog onder druk.

6 opdrachtgevers

De vraagstukken werden aangedragen door verschillende opdrachtgevers: Lamb Weston, Kadaster International, Provincie Noord-Brabant, KidSee, Antea en het lectoraat Innovatief Ondernemen met Natuur. Op maandag hielden de opdrachtgevers een pitch over hun vraagstuk en konden teams zich op de opdrachten inschrijven. Iedere opdrachtgever gunde uiterlijk dinsdagmorgen de opdracht aan een team. Daarna hadden de groepen tot vrijdagmiddag om de vraagstukken te analyseren, interviews af te nemen, onderzoek te doen en uiteindelijk concepten bedenken, uit te werken en te testen.

Winnaar: app Kepastian

Op vrijdagmiddag presenteerden de groepen studenten hun concept. De jury bestond uit Jeroen Bos (directeur HAS Kennistransfer en Bedrijfsopleidingen), Theo Thewessen (lector Location Intelligence) en Liz Chermin (collegelid HAS Hogeschool). De winnaar was de groep die een opdracht deed voor Kadaster International. Ruben Kersten, Jessy Faas, Tomas Habraken, Lout Kuiper en Jasper Snijders bedachten de app ‘Kepastian’: een app waarmee scholieren in Indonesië percelen kunnen inmeten.

Stressweek - HAS Hogeschool

Scholieren percelen laten inmeten

“In Indonesië zijn 80 miljoen percelen nog niet ingemeten”, vertelden de studenten tijdens hun presentatie. “Het doel is dat dit in 2025 wél het geval is. Op de huidige manier – namelijk het laten inmeten van percelen door professionals – wordt dit 2060. Aan ons de vraag een manier te bedenken waarmee het doel wel gehaald kan worden. Wij presenteren hier de app Kepastian. Met deze game app stimuleren we scholieren tussen de 12-15 jaar om de percelen in te gaan meten.”

Meest aansprekend

Het lijkt eerst een wat aparte oplossing: scholieren inzetten voor zoiets als landmeten. Maar Indonesische scholieren hebben allemaal een smartphone en voelen zich enorm betrokken bij de opbouw van hun land. Een dergelijke serious game inzetten via het onderwijssysteem is dus zo gek nog niet. Zowel Kadaster International als de jury reageren enthousiast en zij laten het groepje studenten winnen omdat zij ‘het meest aansprekende, maar ook meest complete concept’ hebben neergezet.

Inzichten opdoen

Docente Margit van en Anker zette de Stressweek met collega Marien de Bakker 3 jaar geleden op en is er nog steeds heel enthousiast over. “De opdrachtgevers zijn heel blij met de inzichten die ze opdoen. Niet alle resultaten beantwoorden altijd aan ‘de complete opdracht’, maar ondanks dat leren opdrachtgevers er veel van en brengt het hun vraagstuk weer dichter bij de oplossing.”

Uitdaging

Een uitdaging voor de begeleidende docenten van het GMD team is motiveren van de studenten zodat ze zoveel mogelijk uit de Stressweek halen. Margit: “Het niveau is niet bij elke groep even hoog. Dat hoeft ook niet, maar we zien wel graag dat ze lekker fanatiek aan de slag gaan. De Stressweek is onderdeel van hun specialisatie tot designer, analist of ingenieur. We hebben die 3 specialisaties zo goed mogelijk over de groepjes verspreid. Daarbij helpt het dat de groep groter is als vorig jaar: toen waren het er 18. Volgend jaar verwachten we weer zo’n grote groep.”