De HAS Food Experience 2018: bonbons met een zichtbare vulling proeven?

HAS Food Experience 2018

Kom dan op dinsdag 30 januari 2018 naar HAS Hogeschool voor de 10e editie van de HAS Food Experience. Tijdens deze lustrumeditie presenteren ruim 200 4e-jaars HAS-studenten hun innovaties die oplossingen bieden voor Today’s Food Challenges. De HAS Food Experience is een must-visit voor jou als professional werkzaam in de food & agro wereld! Een dag vol inspiratie, interactie en food beleving. Studenten Marit, Romein en Reinier geven vast een voorproefje op de HAS Food Experience van 30 januari a.s.

Marit Bos van Food Technology bedenkt bonbons met zichtbare vulling

Ken je dat? Krijg je een doos bonbons cadeau, maar welke ga je opeten? Wel ééntje met een lekkere vulling asjeblieft. Op goed geluk neem je een hap en hoop je op een lekkere smaak. Binnenkort is dit verleden tijd. Marit Bos ontwikkelt samen met haar medestudenten Daphne van der Mijden, Maaike ten Hove en Saskia Swinkels een innovatief bonbonconcept. Het zijn bonbons waarbij de vulling zichtbaar is. “Hierbij bedenken we specifiek nieuwe toepassingen van mout die we gebruiken in deze bonbons. Bijvoorbeeld mout als smaakcomponent, voor de kleur en de krokante bite. Voorbeelden van smaken waarmee we ontwikkelen zijn chocolademout, karamelmout of botercrème met koffiemout.” Wil je weten hoe dat werkt en eruit ziet een bonbon met een zichtbare vulling? Kom dan naar de HAS Food Experience waar Marit haar project presenteert.

HAS Food Experience 2018

Romein Houwink van International Food & Agribusiness verkort de supply chain van diervoeder

Werken aan een duurzame én winstgevende foodketen in Uganda is de uitdaging waar Romein met zijn medestudenten International Food & Agribusiness aan werkt. “Voor een opdrachtgever werken wij aan het verkorten en verduurzamen van de supply chain van diervoeder. Hier hebben we met verschillende uitdagingen te maken, zoals de politieke situatie in het land en de beschikbaarheid van grondstoffen. Ons doel is om met verkorting van de supply chain een duurzame business voor kleine boeren in Uganda te bewerkstelligen. Dit zorgt voor vaste grond onder hun business en leidt tot duurzame en economische vooruitgang voor de komende 30 jaar.” Tijdens de HAS Food Experience presenteert Romein 4 scenario’s voor dit vraagstuk.

Reinier van Chastelet van Food Innovation ontwikkelt speels groenteconcept

In Nederland eet maar 38,8 % van alle kinderen tussen de 4 en 12 jaar voldoende groente. Dit moet en kan anders dacht Reinier. En niet alleen vanuit gezondheidsperspectief, groente is gewoon ook heel erg lekker! “Daarom ontwikkel ik een speels concept voor 6 en 7 jarigen wat hen prikkelt om meer groente te eten. Mijn motto is jong geleerd is oud gedaan. Als ze nu vertrouwd raken met groente, de smaken goed leren kennen, waarderen ze dit op latere leeftijd en is groente eten een gewoonte.” Het concept van Reinier is gebaseerd op een avonturenalbum waarin Pascal de kleine tovenaar de kinderen meeneemt in de wereld van groente. Met zijn magische kruiden tovert hij er op los, en maakt hij heerlijke traktaties voor de kinderen. “Door gebruik te maken van groente pop-ups in het album prikkel ik de fantasie van kinderen en gaan ze zelf aan de slag met de groente. Maar dit is nog niet alles, mijn concept gaat verder, dat laat ik je graag zien op 30 januari a.s. op de HAS Food Experience.”

Lees hier meer over de HAS Food Experience 2018