HAS Consumerlab en ZLTO helpen ondernemers met consumentenonderzoek

De samenwerking was er al, maar dinsdag 28 september werd deze met het zetten van enkele handtekeningen bekrachtigd: ZLTO is een van de partners van het Consumerlab van HAS Hogeschool. Aan de tekentafel zaten naast directeur Jeroen Bos van HAS Hogeschool ook Linda de Bie, manager Markkt & Keten, en Bart Kraaijvanger, projectleider Agri Business Development, beiden van ZLTO.

Kennis van de doelgroep

Van de ondernemersvereniging ZLTO zijn 8.000 agrarische ondernemers lid en als die nieuwe producten of diensten ontwikkelen, hebben ze vaak vragen met betrekking tot de markt. De kwaliteit van een product of dienst draait niet alleen om vakkennis, maar ook om het creëren van meerwaarde voor de doelgroep. En wil een ondernemer zijn product of dienst goed in de markt zetten, is kennis van de doelgroep nodig in de vorm van consumentenonderzoek. En dat is precies wat het Consumerlab te bieden heeft.

HAS Consumerlab ZLTO

Begeleiden in marktgericht acteren

“ZLTO wil haar leden niet alleen voorlichten als het gaat om marktgericht acteren”, zegt Linda de Bie, “maar ook begeleiden in projecten. In de onderzoeken die wij doen slaan de specialisten van de HAS en ZLTO de handen ineen om de ondernemer een stap verder te helpen.” Voorbeelden van vragen die tijdens een dergelijk onderzoek beantwoord worden: Heeft de consument behoefte aan mijn product of dienst? Waarom wel of juist niet? En welke consumenten zouden mijn product of dienst daadwerkelijk kopen?

Ondernemerschap als pijler

Ook voor de HAS is een samenwerking met partners als de ZLTO van groot belang. Jeroen Bos: “Ondernemerschap is een belangrijke pijler voor de HAS. Het ligt dicht bij onze agrarische oorsprong en de drang om te blijven vernieuwen. Binnen het Consumerlab kan de HAS haar expertise combineren met de praktijkkennis en ervaringen van partners als ZLTO. Op een laagdrempelige manier kunnen we ondernemers helpen.”

Meer weten? Kijk op de webpagina van het HAS Consumerlab.

Bekijk ook de video: