Battle of Greenhouses: Spannende strijd in de glastuinbouw

battle of the greenhouses

Na het succes van de Battle of Trees, vond op 21 juni 2012 op de Floriade in Venlo de Battle of Greenhouses plaats. Een initiatief van HAS Hogeschool in samenwerking met Hogeschool INHolland in het kader van het Center of Expertise Greenports.

Veertien ondernemers uit de Nederlandse tuinbouw presenteerden innovatieve ideeën en oplossingen om de sector te helpen met actuele vraagstukken. Deze ideeën zijn door een vak- en publieksjury beoordeeld. De drie beste initiatieven wonnen een kennisvoucher ter waarde van €22.500 euro, de vierde prijs was een kennisvoucher ter waarde van €7.500 euro.

Samenwerking, innovatie en verbetering

Hogeschool HAS Den Bosch en Hogeschool INHolland willen met de samenwerking in het Center of Expertise Greenports het onderwijs en innovatie in de greenportsector versterken. Het center is de brug tussen de onderwijsinstellingen onderling en de onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. Het center staat voor samenwerking, innovatie (stimulering) en verbetering van het onderwijs.
 
Thema’s als meerwaarde creëren, duurzaamheid en techniek, alle ‘hot’ items in de sector, kwamen tijdens deze Battle aan bod. Uiteindelijk heeft de jury, onder leiding van Gijs Kok van Greenport Holland, de moeilijke beslissing genomen en de vier winnaars bekend gemaakt.

Winnaars

Hoofdprijs: 'Tommiessnoepdoosje' van Jos van Mill namens Greenco. Kinderen hebben steeds vaker last van overgewicht en vinden groentes maar saai, vies en onhandig. Met 'Tommiessnoepdoosje' zorgt Greenco ervoor dat de lekkere snoeptomaatjes nu makkelijk mee te nemen zijn, en niet meer worden geplet. Zo wordt het assortiment gezonde producten voor kinderen uitgebreid en is het zowel voor kinderen als voor ouders een leuke oplossing.
 
Hoofdprijs: 'Van laagwaardige glastuinbouwresten naar hoogwaardig bouwmateriaal'  van Johan Groenewegen van Novalignum. Johan Groenewegen heeft als glastuinbouwondernemer, een manier gevonden om afvalresten uit de glastuinbouw om te zetten tot hoogwaardig bouwmateriaal voor de bouwsector. Hierdoor worden van afvalproducten (welke gecomposteerd worden) cradle-to-cradle bouwproducten gemaakt. De bouwmaterialen hebben een lange levensduur, zijn brandwerend, weersbestendig en 100% recyclebaar.
 
Hoofdprijs: 'Vergeten groente herintroduceren' van Charl Dings van Novisem. Novisem staat voor vernieuwing en innovatie in de veredeling en productie van professionele groentezaden. Het nieuwe en innovatieve bedrijf richt zich op groentegewassen in een nichemarkten met een hoge toegevoegde waarde op gezondheid en positieve smaakbeleving. ‘Vergeten’ groenten worden bijvoorbeeld door Novisem herontdekt. “Novisem wil een meerwaarde creëren voor de gehele keten, met een hoge toegevoegde waarde op gezondheid en een positieve smaakbeleving in bijzondere groenten”.
 
Vierde prijs: De aanmoedigingsprijs is gewonnen door Martin van der Hout van Green Formula met 'What’s app? / Which app?'. Green Formula ontwikkelt intelligentieapplicaties voor de glastuinbouw. Er wordt een marktonderzoek gedaan waarbij deze innovatieve klimaat-apps worden getoetst aan de wensen van telers. Goed meten, data telen, leren kennen, zeker weten en beter regelen is het doel, waarbij samenwerken voor teler, adviseur, leverancier, onderzoek en onderwijs meer inzichten oplevert.