Een feestje van innovatie en diversiteit bij GROW 2019 in Venlo

Limburgse topstudenten presenteerden afgelopen donderdag hun innovatieve agro & food product- en conceptideeën aan potentiële werkgevers en andere geïnteresseerden tijdens de eerste editie van GROW. Het evenement vond plaats in Villa Flora op Brightlands Campus Greenport Venlo. Zo’n 100 studenten uit de agrofoodsector waren aanwezig om hun concepten en ideeën te presenteren. In totaal ging het om 40 projecten. Het presenteren gebeurde in een marktsetting, waardoor de 500 bezoekers volop de gelegenheid hadden om met de studenten, maar ook met elkaar in gesprek te gaan. Vanuit HAS Hogeschool presenteerden 42 studenten zich met in totaal 20 projecten.

Grote diversiteit

De projecten waren te verdelen in twee groepen: studenteninitiatieven en voedselconcepten. Van ziekteherkenning van gewassen door drones tot onderzoek naar het imago van boeren bij burgers, van een op haver gebaseerd drankje tot het stimuleren van regionale producten in koksopleidingen, van korte keten onderzoeken tot champignonbrood; het ontbreekt de sector zeker niet aan diversiteit. Er waren zelfs verschillende internationale projecten te bewonderen. Zo werd een pilotfarm in Azerbaijan gepresenteerd, werden agrarische bedrijven in Almeria en Nederland met elkaar vergeleken en was een educatief voedingsconcept ontwikkeld om zwangere vrouwen in Congo te informeren over het gebruik van ijzer tijdens de zwangerschap.

HAS Hogeschool

Winnende projecten

De studenten kregen niet alleen de kans om hun projecten en ideeën te delen met de sector. De beste product- en conceptideeën ontvingen eveneens een prijs. De winnende ideeën werden gekozen door een adviesraad, bestaande uit ondernemers, topinnovators en productafnemers in foodservice en retail uit Zuid-Nederland. De studenten met het beste idee mogen binnenkort een dag meelopen met een topondernemer uit de agrofoodsector. De winnende ideeën waren:

•    Oat It: een plantaardige kwark op basis van haver dat een goed alternatief vormt voor dierlijke en soja kwark.
•    Local Hieros: een korteketen-concept gebaseerd op het vertellen van het verhaal van de boer om zo meer draagkracht te creëren.
•    True Pricing: onderzoek naar de belangen, randvoorwaarden en bereidheid in het inkoopbeleid van de bedrijfscatering voor het hanteren van de True Price.
•    Kipster hanensnacks: het opzetten van een hanenvleessnacklijn van Kipster bij Kwalitaria om verspilling te minimaliseren.

Local Hieros

Local Hieros is een concept van HAS-studenten van de opleidingen Food Innovation, Bedrijfskunde en agri-foodbusiness en International Food & Agribusiness. Hun korteketen-concept richt zich specifiek op Noord-Limburg en geeft veel ruimte aan het verhaal van de boer. Joris Bruns, Stefan Hermans en Martine van der Meijden willen boeren niet in een hokje stoppen maar ze de kans geven om hun échte verhaal direct aan de consument te vertellen met transparantie tot gevolg. De consument geniet van verse oogst uit de streek en weet precies waar het vandaan komt. De studenten ontwikkelden het concept in opdracht van Innovatief Platteland en LIOF.

HAS Hogeschool

Publieksprijs

Daarnaast werd een publieksprijs uitgereikt aan het beste voedselconcept dat tijdens GROW werd gepresenteerd. Het winnende idee, gekozen door de bezoekers door middel van een stemming, wordt een aantal weken bij het restaurant van Villa Flora verkocht. De winnaar van de publieksprijs was Oat It, de plantaardige kwark die tevens eerder die dag al een prijs in ontvangst had mogen nemen.

Ontmoetingsplaats

GROW is een initiatief van de provincie Limburg, LIOF, de LLTB en Brightlands Campus Greenport Venlo samen met HAS Hogeschool, Fontys, Citaverde College, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool. Met het evenement wilden de partijen de ontmoeting stimuleren tussen studenten en ondernemers, tussen onderwijs en arbeidsmarkt. GROW wordt een jaarlijks terugkerend evenement.