Studenten gaan in module International Business aan de slag met exportplan voor partnerbedrijven

Begin dit jaar ging een groep tweedejaars studenten Bedrijfskunde en agri-foodbusiness van de vestiging van HAS Hogeschool in Venlo in het kader van de module International Business op excursie naar Polen. Een jaarlijkse studiereis waar deze studenten heel veel van kunnen leren. Het is een onderdeel van de module die in het teken staat van internationaal zakendoen, exporteren en wat daar allemaal bij komt kijken.

Extra dimensie

Op 20 november ging deze module opnieuw van start met naast tweedejaars Bedrijfskunde en agri-foodbusiness ook studenten van de Engelstalige opleiding Business Management in Agriculture & Food. “De meerwaarde van het samen volgen van deze module is de dat de voertaal gedurende de hele looptijd Engels is”, vertelt docente Esther Vennekens, “wat het geheel een extra dimensie geeft. Daarnaast doen de studenten ervaring op met interculturele communicatie omdat de Engelstalige opleiding ook gevolgd wordt door internationale studenten.”

HAS Hogeschool - International Business

Internationaliseren

Naast studiereizen naar Polen en Brussel, waar een bezoek wordt gebracht aan het Europees Parlement, gaan studenten aan de slag met het maken van een exportplan. De module werd daarom afgetrapt door 5 partnerbedrijven van HAS Hogeschool die zichzelf aan de studenten presenteerden en hen een opdracht voorlegden. Er worden dus geen fictieve exportplannen gemaakt, maar echte plannen voor echte bedrijven. Het gaat om bedrijven die actief (verder) willen internationaliseren en aangeven dat een exportplan voor hen noodzakelijk is.

Nieuwe landen verkennen

Champignonproducent Scelta wil weten welke kansen er voor het bedrijf liggen in Afrika, Lakei Roses & Lilacs zoekt naar manieren om de Russische markt te bewerken, boomkweker Bart Faassen Tegelen ziet in Oost-Europa een potentiële markt, Livar wil varkensvlees gaan verkopen aan Guatemala en Poultry Plan is een nieuw bedrijf met de ambitie hun kippensoftware wereldwijd aan te gaan bieden. Aan de studenten dus de opdracht deze nieuwe markten te verkennen en een exportplan te schrijven. Aan het einde van de module zullen zij hun plannen aan de bedrijven presenteren.

HAS Hogeschool - International Business