Symposium Geotrends: “Geo-ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op”

Studenten en docenten van de opleiding Geo Media & Design van HAS Hogeschool houden op 23 juni voor de 3e keer het symposium Geotrends. Op het symposium komen trends in de maatschappij én de techniek op het gebied van geo aan de orde. Extra bijzonder dit jaar is dat er voor het eerst studenten Geo Media & Design gaan afstuderen. Docent Marien de Bakker vertelt over het belang van dit symposium en waarom het voor iedere HAS’er interessant is.

Geotrends is een symposium dat specifiek gericht is op geo. Wat is de aanleiding om het te organiseren?

Marien: “Geo-informatie is een breed vakgebied waarbinnen de ontwikkelingen en trends elkaar in hoog tempo opvolgen. Daarom is het belang voor op de opleiding deze ontwikkelingen goed in de gaten te houden. Het werkveld doet hetzelfde. Om goed op elkaar aangesloten te blijven, houden we nauw contact met het werkveld. Dit symposium is een moment waarop we al die relaties uitnodigen om kennis en inzichten te delen en met elkaar te netwerken. Geo Media & Design zet zich zo goed op de kaart.”

Wat voor bedrijven komen er?

“Allerlei organisaties, maar ook zzp’ers die een link hebben met geo. Gemeenten, provincies, waterschappen en het RIVM. Maar ook adviesbureaus als Geodan en Arcadis en bedrijven die in de softwarehoek of de dataverwerking zitten. Veel bedrijven zitten in de hoek van de leefomgeving. Meestal hebben ze direct met de leefomgeving te maken, maar soms ook indirect. Het Rode Kruis bijvoorbeeld is niet direct gelinkt aan de agro, food en leefomgeving, maar als er ergens een ramp gebeurd, komen ze er wel mee in aanraking.”

Wat is de rol van de studenten tijdens Geotrends?

“Het symposium valt binnen de 2e jaars module Geotrends. Zij doen een deel van de organisatie. Ze maken het programmaboekje, organiseren 14 speeddates met bedrijven en een beurs. Voor studenten van álle jaren is Geotrends een belangrijk moment om in contact te komen met toekomstige werkgever. En die werkgevers kunnen zien wat de studenten in huis hebben. Zowel de 2e jaars en 4e jaars geven presentaties over de resultaten van hun projecten of afstuderen. Het werkveld kan hierop reageren.  Door al deze activiteiten wordt de relatie tussen de studenten, opleiding en het werkveld verstevigd.”

Wat zijn trends waar het symposium op aanhaakt?

“2 belangrijke trends zijn big data en open data. Hoofdspreker is Jeffrey Benning van Watts‘on die verschillende opdrachten voor Google Maps doet en momenteel werkt aan indoor mapping. Stel je voor dat je in een gebouw bent waar iedereen flexwerkt. Dan is het soms moeilijk een collega te vinden. Als iedereen een horloge of smartphone heeft die aangesloten is op een systeem, kun je die collega via dat systeem makkelijk lokaliseren. Je kunt hiermee een efficiencyslag maken. Aan de andere kant is het wel de vraag of je geen inbreuk maakt op iemands privacy. Dit is een typisch geo-vraagstuk.

Dit jaar gaan de eerste studenten Geo Media & Design afstuderen? Wat verwacht je ervan?

“Ik verwacht dat geo-vraagstukken steeds belangrijker worden in de maatschappij. Onze opleiding groeit flink. Dat is een bevestiging dat het starten van deze opleiding een goede keus was. Ik verwacht dat de groei nog verder doorzet. En dat is goed. Het werkveld zit te springen om onze afgestudeerden.”

Geotrends in het kort

Wanneer? 23 juni 2016, 10:30-17:30 uur.
Waar? HAS Hogeschool, locatie Den Bosch
Meld je hier aan.