Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Interview: Student Romy Baath doet vervangende stageopdracht voor lectoraat Bodem

  1. HAS Organisatie
  2. Actualiteit
  3. Interviews
  4. Interview: Student Romy Baath doet vervangende stageopdracht voor lectoraat Bodem

HAS Hogeschool doet er alles aan om ervoor te zorgen dat studenten tijdens de coronacrisis zo min mogelijk studievertraging oplopen. Zo werken veel studenten die hun stage moesten afbreken of helemaal niet konden gaan nu aan vervangende opdrachten. Romy Baath, student International Food & Agribusiness is een van hen. Ze werkt mee aan een onderzoek voor het lectoraat Gezonde plant op een vitale en duurzame bodem.

Romy Baath zou eigenlijk naar Nieuw-Zeeland op stage gaan. Helaas ging dit door de coronacrisis niet door. Ze ging op zoek naar een alternatieve stage in Nederland, maar ook dat bleek vanwege de lockdown niet mee te vallen. Toen ze bij de HAS informeerde naar andere mogelijkheden, kwam een stage voor het lectoraat van lector Judith van de Mortel in zicht. En dat bleek een goede match, want Romy wil graag ‘de groene kant op’, zoals ze dat zelf zegt. Bij het lectoraat kreeg ze de kans mee te werken aan een onderzoek gericht op de rol van de bodem in de verbetering van de voedselkwaliteit.

Bodemonderzoek

Romy is voor haar stageopdracht druk met het analyseren van data. “Het onderzoeken van de rol van de bodem bij voedselkwaliteit is een van de onderzoekslijnen van het lectoraat”, legt Judith uit. “We doen hier meerjarig onderzoek naar. Afgelopen jaar hebben we 2 projecten – een beroepsopdracht (BO) en een onderwijsproject - gedaan waarvoor we 30 verschillende bodems van agrarisch ondernemers uit Brabant hebben onderzocht. We hebben bij elk perceel grond opgehaald en dat in de kas op HAS Hogeschool gebruikt om spinazie te telen. Vervolgens hebben we metingen gedaan aan de planten om te kijken of er een relatie aan te tonen is tussen de bodem en de aanwezige nutriënten in de planten. Romy onderzoekt nu of de resultaten van de 2 projecten met elkaar te vergelijken zijn en zo niet, welk vervolgonderzoek er gedaan moet worden om dit wel te kunnen.”

Nederlands schrijven

“Deze stage was wel even omschakelen voor mij”, vertelt Romy. “Niet alleen vanwege het niet doorgaan van mijn stage in Nieuw-Zeeland, maar ook omdat ik een Engelstalige opleiding volg en ik de afgelopen 4 jaar vooral Engels heb gesproken en geschreven. Een adviesrapport schrijven in het Nederlands is voor mij een interessante uitdaging.”

Lector Judith van de Mortel en student Romy Baath.

Persoonlijk contact

“De opleiding International Food- en Agribusiness is een brede opleiding”, vervolgt ze. “Je kunt er veel kanten mee op en ik heb diverse dingen gedaan, zoals een stage bij een groot import- en exportbedrijf in biologische groente en fruit en een minor op een universiteit in Tsjechië over het telen van gewassen. En ik merk dat ik echt graag verder wil met planten. Maar deze stage is niet alleen om die reden van meerwaarde voor mij, maar ook omdat het me de kans geeft te ontdekken of onderzoek doen iets voor mij is. En de samenwerking met de medewerkers van het lectoraat is heel fijn. Ik ben echt iemand van het persoonlijke contact, dat heb ik tijdens deze stage ‘op afstand’ wel geleerd. Maar daar zitten we allemaal mee natuurlijk. Je went ook wel aan het thuiswerken.”

Veldwerk

Om de stage wat afwisselender te maken dan alleen het doen van deskresearch, regelde Judith dat Romy veldwerk kan doen voor een ander onderzoek dat nu in de Peel plaatsvindt en dat gaat over hoe je er via de bodem voor kunt zorgen dat planten beter bestand zijn tegen droogte. Judith: “Het is een BO die doorloopt in de zomer. Normaal gesproken hebben BO’s vaste looptijden en stoppen ze in de zomer. Deze wijkt wat dat betreft een beetje af. Een plant stopt nu eenmaal niet met groeien als een studiejaar is afgelopen. En een voordeel is dat we in september meteen weer met de volgende BO van start kunnen. Een mooi voorbeeld van flexibel onderwijs.”

Onderzoeksvragen

Judith is heel blij met Romy. “Ik zou graag vaker stagiaires op deze manier inzetten. Er liggen zoveel onderzoeksvragen, zij kunnen binnen lectoraten echt van meerwaarde zijn. En doordat er zoveel veldwerkzaamheden en bedrijfsbezoeken bij komen kijken, krijgen ze ook voldoende mogelijkheden om zich door het werkveld te bewegen.”