Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Interview: het 4e jaars traject Betekenisvol Ondernemen is een ontdekkingsreis naar jezelf

Betekenisvol Ondernemen 2020
  1. HAS Organisatie
  2. Actualiteit
  3. Nieuws
  4. Betekenisvol Ondernemen is een ontdekkingsreis naar jezelf

Student Toegepaste Biologie Manon Verijdt en begeleidend docent René Quinten vertellen in dit interview uitgebreid over het vierdejaars traject Betekenisvol Ondernemen. Het traject start sinds vorig studiejaar jaarlijks in september en duurt 20 weken. Het traject is een ontdekkingsreis naar ondernemend zijn. Je leert je talenten en sterke punten te ontwikkelen. Maar ook: hoe je betekenisvolle ideeën kunt omzetten naar een concept dat daadwerkelijk uitvoerbaar is.

Stop met lezen! En bekijk eerst deze video. 

Heb je gekeken? Merkte je hoe de energie van het scherm afspatte? En werd je daar meteen enthousiast van? Lees dan verder.

De video die je net hebt gezien, gaat over het inzetten van talenten. Het gaat over ondernemend zijn. Over iets doen wat waardevol is voor de maatschappij. Het gaat over samenwerken. Elkaar helpen. Van elkaar leren. Het gaat over jezelf ontwikkelen. Je hebt met het bekijken van de video een glimp opgevangen van wat het vierdejaars traject Betekenisvol Ondernemen van HAS Hogeschool omvat. Het traject start sinds dit jaar jaarlijks in september en de lichting van dit studiejaar rondde het traject nét voor de corona-uitbraak af. De video maakten ze als onderdeel van die afsluiting.

Sprong in het diepe

Manon Verijdt is student Toegepaste Biologie en was een van de studenten van deze eerste lichting. “Voor mij was Betekenisvol Ondernemen een sprong in het diepe”, vertelt ze. “Ik moest echt uit mijn comfortzone, maar daar heb ik zoveel van geleerd. Ik was altijd al ondernemend. Maar ik wist niet dat ik het ook in me heb om ondernemer te zijn. Betekenisvol Ondernemen heeft me dat gebracht.”

Manon Verijdt

Persoonlijk ontwikkelingsproces

En dat is precies de bedoeling van het traject. “Het is een andere manier van onderwijs bieden waarbij centraal staat dat de studenten in hun kracht komen te staan”, legt begeleidend docent René Quinten uit. “Alle studenten in de groep hebben de drijfveer om iets te betekenen voor de maatschappij. Sommigen weten al precies wat ze willen, anderen nog niet. Dat maakt niet uit. Het gaat erom dat ze een persoonlijk ontwikkelingsproces doorlopen en stap voor stap hun talenten ontdekken en leren inzetten. Met als doel hun ideeën ook daadwerkelijk tot uitvoer te brengen. Dat hoeft niet persé als zelfstandig ondernemer. Het kan ook in samenwerking met anderen. Ze leren zichzelf kennen en hun sterke punten om te zetten in actie.”

Groepsproces heel belangrijk

Manon: “Het groepsproces is heel belangrijk. Dat helpt je enorm in je eigen ontwikkeling. We waren met 18 studenten en aan het begin van het traject deden we allemaal een test om te ontdekken wat onze sterke punten zijn. Met behulp daarvan én op basis van ieders maatschappelijke interesses werden we vervolgens in kleinere groepen ingedeeld waarmee we de weken erna aan de slag gingen. Het was een intensieve periode waarin we elkaar heel goed leerden kennen. We deelden veel met elkaar – onze hoogtepunten, maar ook onze dieptepunten. Zo hielpen we elkaar door het proces heen. We zaten immers allemaal in hetzelfde schuitje.”

Learning community

“Het klopt inderdaad dat er een learning community die ontstaat je echt vooruit helpt”, voegt René hieraan toe. “Er is veel uitwisseling. Niet alleen tussen studenten onderling, maar ook tussen hen en de begeleidende docenten. In het begin zie je allemaal losse individuen, aan het einde van de 20 weken is het een zelfsturende groep geworden die op elkaar ingespeeld is. Van de begeleidende docenten vraagt het enige flexibiliteit, het kunnen meebewegen met de groep. Het is een onderwijsvorm die binnen HAS Hogeschool nog weinig wordt toegepast, maar we hopen dat dit in de toekomst verandert. Het is zo waardevol, zeker als je een gemixte groep hebt en dus echt multidisciplinair kunt werken.”

Agrarisch vastgoed herbestemmen

Voor Manon betekende Betekenisvol Ondernemen dat zij nu als zelfstandig ondernemer gaat afstuderen aan HAS Hogeschool. Want naast het persoonlijke ontwikkelingsproces wordt er ook van de studenten verwacht dat ze een idee daadwerkelijk levensvatbaar maken en uitvoeren. En dat kán dus zomaar leiden tot ondernemerschap. “Ik ben bezig een bedrijf op te zetten dat boeren helpt om agrarisch vastgoed een herbestemming te geven. Zo heb ik recent een concept ontwikkeld voor een perceel vlakbij natuurgebied de Maasduinen. In het verleden was daar een varkenshouderij gevestigd, nu wordt het een vakantiepark. vakantiepark ontwikkeld. Omdat veel meer boeren de komende jaren gaan stoppen, denk ik dat er echt toekomst zit in dit soort herbestemmingen.”

Wet van de aantrekkingskracht

Ze vervolgt: “Ik had nooit verwacht dat ik nu op dit punt zou staan. Sterker nog, toen ik aan Betekenisvol Ondernemen begon wist ik helemaal nog niet wat ik wilde. Zo snel kan het dus gaan. Wat ik vooral heb geleerd? Te geloven in de wet van de aantrekkingskracht. Als je kansen grijpt, komen er steeds meer op je pad.”