Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Cursus ‘Idee ontwikkeling voor food concepten’: voor meer en betere ideeën

Personen aan een tafel die bezig zijn met een brainstormsessie - Cursus idee ontwikkeling voor food concepten
  1. HAS Organisatie
  2. Actualiteit
  3. Nieuws
  4. Cursus ‘Idee ontwikkeling voor food concepten’: voor meer en betere ideeën

De foodindustrie wordt geconfronteerd met grote uitdagingen. Meer dan ooit zijn innovaties nodig om de foodindustrie wendbaar en concurrerend te houden. Binnen de cursus ‘Idee ontwikkeling voor food concepten’ leren foodprofessionals hoe ze op nieuwe ideeën kunnen komen.

Professionals in de foodindustrie weten als geen ander hoe deze branche onderhevig is aan veranderingen. De leefstijl van consumenten verandert, er zijn meer allergieën en eetpatroon-gerelateerde ziektes, de internationale concurrentie wordt groter en duurzaamheid en milieuaspecten drukken een steeds krachtiger stempel. Je moet vernieuwen om je bestaansrecht te houden, maar hoe kom je op nieuwe ideeën? HAS Hogeschool is al vele decennia actief als ontwikkelaar en uitvoerder van foodopleidingen op hbo-niveau. We volgen de ontwikkelingen in de markt op de voet en ontwikkelen een gevarieerd cursusaanbod voor foodprofessionals met een team waarin verschillende disciplines samenkomen.

Technieken voor ideeontwikkeling

Cursisten leren tijdens de cursus ‘Idee ontwikkeling voor food concepten’ in korte tijd hoe ze vanuit verschillende invalshoeken tot ideeën voor foodconcepten kunt komen. Ook maken ze kennis met verschillende technieken voor ideeontwikkeling. De cursus is ontwikkeld door Loes Willems en Boukje Derix-Bakema, ervaren docenten foodinnovatie en conceptontwikkeling. Over de totstandkoming van de cursus vertelt Loes: “Iedereen is creatief als je maar gebruik maakt van de juiste tools. Je kunt overal inspiratie uithalen, maar deze omzetten naar een conceptidee: dát is de kunst. In deze cursus leer je hoe je dit aanpakt. Door onze lesmethode ‘learning by doing’ ga je er meteen mee aan de slag.”

Drie invalshoeken

Boukje vult aan: “Om ervoor te zorgen dat de ideeën voldoende slagkracht hebben, bekijken we het proces van ideeontwikkeling vanuit drie invalshoeken: de consument, het product en de visie van de cursist. De cursus focust zich dus echt op ontwikkeling van veel en diverse ideeën. Mocht er belangstelling zijn voor een vervolg, dan kunnen we dit in een later stadium aanbieden. Bijvoorbeeld van idee naar uitgewerkt concept.” Voor cursisten die nog twijfelen of ze aan de cursus zullen deelnemen, hebben de docenten een goede reden. “Het is altijd goed om meerdere technieken te beheersen om tot nieuwe ideeën te kunnen komen. Deze kennis komt in vrijwel elk bedrijf en functie van pas.”

De cursus ‘Idee ontwikkeling voor food concepten’ start op dinsdag 11 mei a.s. Na twee maanden hebben de deelnemende cursisten een toolbox aan technieken waarmee ze binnen hun eigen bedrijf tot nieuwe ideeën kunnen komen.