Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Laat je inspireren door collega-kwaliteitsmanagers

medewerker qualiteit - Leergang  Quality And Business Improvement In Food - HAS Hogeschool
  1. HAS Organisatie
  2. Actualiteit
  3. Nieuws
  4. Laat je inspireren door collega-kwaliteitsmanagers

Ben jij benieuwd hoe collega-kwaliteitsmanagers omgaan met vraagstukken? En wil jij leren hoe kwaliteitsvraagstukken worden aangepakt binnen verwante sectoren? In de leergang Leergang Quality and Business Improvement (QBIF) ga je kwaliteitsprocessen nog efficiënter en beter inrichten door niet alleen te leren van docenten maar ook van andere kwaliteitsmanagers.

“Wat uniek is aan deze leergang is dat cursisten hier ook van elkaar leren. Een docent introduceert het onderwerp en vervolgens wisselen cursisten praktijkervaringen uit. Het is namelijk ontzettend interessant om te horen hoe ze in een andere sector een bepaald vraagstuk aanpakken. Hoe het ook anders kan”, vertelt Jac Giesen, cursusleider en één van de docenten betrokken bij QBIF.

De leergang QBIF richt zich met name op de toepassing, in de lessen wordt continu de vertaling naar het werkveld gemaakt. Of zoals Jac Giesen het zegt: “Leren moet op werken lijken.” De leergang QBIF is een samenwerking tussen HAS hogeschool en Normec. En brengt je naast theorie en praktijkervaringen ook op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Voedselveiligheid en de cultuurverandering die daarvoor nodig is, staan bijvoorbeeld nu weer extra in de spotlight. De Persoonlijke Leerlijn, die deel uitmaakt van QBIF maakt dat ook aspecten als daadkracht en effectief communiceren bij deelnemers hoog op de agenda komt te staan.

Je gaat met andere ogen kijken

Na afloop van de leergang kan je de dagelijkse operatie meer van een afstand bekijken en daar bewuster keuzes in maken. Je leert over bepaalde tools die je nog niet kende. En je leert analyse- en verbeterinstrumenten opnieuw en effectief in te zetten. Ook ontwikkel je een netwerk van mensen die tegen dezelfde problemen aanlopen en daarvoor passende oplossingen gevonden hebben. We zien vaak dat cursisten ook na afloop van de leergang met elkaar blijven sparren.

Praktijkgerichte opdrachten

Je gaat tijdens de leergang aan de slag met verschillende opdrachten. Twee opdrachten zijn groepsopdrachten die worden uitgevoerd binnen het bedrijf van een van de teamleden (QA en Business Improvement). De andere opdracht voer je individueel uit binnen jouw eigen bedrijf (QC). “Dat is voor de werkgever ook het mooie aan deze leergang, de investering wordt terugverdiend al tijdens de cursus. Bij de individuele opdracht houden de cursisten hun analyseplan tegen het licht. Ze komen daarbij tot de conclusie dat bepaalde analyses overbodig of achterhaald zijn, waar vervolgens kosten op kunnen worden bespaard.”, aldus Jac Giesen.

“Het presenteren van de verbeterprojecten vind ik altijd het leukste onderdeel van de cursus” vertelt Jac. “De opdracht begint met een blackbox en gedurende de opdracht zie je die blackbox langzaam doorzichtig worden. Zo vond ik de analyse van klachtenpatronen in hagelslag met premiums ontzettend interessant. Wat maakt dat er meer klachten over Mega Mindy hagelslag binnenkomen dan over andere vormen van premiums? Het was voor de projectgroep een puzzel om daaruit te komen.” 

De leergang QBIF draait dit jaar zijn tiende jaar en start op 27 september 2022 aan de HAS hogeschool in Den Bosch. Wil je weten of je de leergang bij jou past? Kijk hier voor meer informatie over de leergang. Neem contact op met de projectmanager of stel je vraag online.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de sector en HAS Hogeschool activiteiten?

OOK VERDER ONTWIKKELEN? ZET BIJ ONS DE STAP!

Deel deze pagina