Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

HAS voor Bavaria belangrijke leverancier van jong talent

  1. Samenwerken met HAS
  2. Samenwerkingsmogelijkheden
  3. Showcases
  4. HAS voor Bavaria belangrijke leverancier van jong talent

Bierbrouwer Bavaria is het op een na oudste familiebedrijf in Nederland. In totaal werken er ongeveer 1000 mensen voor Bavaria, in binnen- en buitenland. Onder leiding van de familie Swinkels wordt in de brouwerij van Bavaria in het zuiden van Nederland al zeven generaties bier gebrouwen volgens een uniek familierecept. Bavaria is continu bezig met verduurzaming en vernieuwing en wil ook de kwaliteit van de bestaande producten waarborgen. Om dat te bereiken is aanwas van nieuw talent nodig en die vindt Bavaria voor een groot deel bij HAS Hogeschool.

Samenwerking Bavaria en de HAS

Martijn Junggeburth, manager QHSE bij Bavaria vertelt over de samenwerking die HAS Hogeschool en Bavaria al meer dan 25 jaar hebben. “Samenwerken met HAS-studenten is een verademing. Ze kennen ons bedrijf en de sector van de foodbusiness erg goed. Hierdoor hebben we vaak aan een half woord genoeg. HAS’ers laat je zelfstandig aan opdrachten werken, er is weinig ondersteuning nodig. Zo hebben studenten van de opleiding Milieukunde op ons verzoek al diverse onderzoeks- en adviestrajecten uitgevoerd. We hebben vaak stagiaires van de opleidingen Voedingsmiddelentechnologie en Food Design & Innovation. Ook geven we jaarlijks een aantal gastlessen en brengen studenten van de HAS een bedrijfsbezoek aan Bavaria.”

Studenten adviseren Bavaria positieve MVO-scores beter te communiceren

Vorig jaar voerden vierdejaarsstudenten Milieukunde een onderzoek uit naar in hoeverre de stakeholders van Bavaria zich betrokken voelen bij het MVO-beleid van de bierbrouwer en of zij de organisatie transparant genoeg vinden. “Bavaria hecht grote waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen,” zegt Marthijn.“Het is onze ambitie om koploper op het gebied van MVO te zijn en te blijven. Omdat de stakeholders essentieel zijn voor Bavaria, is hun mening over het gekozen MVO-beleid erg belangrijk.”

Studenten deden QuickScan en interviews

De vierdejaars studenten Milieukunde voerden eerst een QuickScan ISO26000 uit bij Bavaria. Onder de naam ‘Adviesbureau Bewust’ onderzochten ze waar in de keten nog mogelijkheden voor verduurzaming zijn. Ook analyseerden ze de concurrentiepositie en de mogelijke verbeterpunten op het gebied van transparantie. Ten slotte werd bij een mix van stakeholders interviews gehouden en enquêtes afgenomen. Marthijn: “We waren erg tevreden over het advies van de studenten, waar uit naar voren kwam dat het met onze MVO en ISO26000 wel goed zit, maar dat we er meer en beter over kunnen communiceren.”

Jong talent is hard nodig

Als voorloper op MVO gebied is Bavaria steeds bezig met innoveren. Ook het productportfolio blijven zij vernieuwen. “Om steeds kritisch naar jezelf te blijven en mee te gaan met de huidige trends en ontwikkelingen is jong talent nodig. De HAS is een belangrijke leverancier van jong talent. Door met studenten te werken, ontwikkel je je eigen kennis en word je continu geprikkeld. Daarnaast levert Bavaria graag een bijdrage aan de ontwikkeling van jonge mensen en zien wij HAS-studenten als de toekomstige werknemers voor ons bedrijf. Daar wil je graag in investeren!”

Meer informatie?

www.bavaria.com

Bekijk ook andere items in het thema
Dit project draagt bij aan de volgende SDG's
  • Sustainable Development Goal 4: Kwaliteitsonderwijs
  • Sustainable Development Goal 12: Verantwoorde consumptie en productie
Sustainable Development Goals
  • Afbeelding 1

  • Afbeelding 2