Bakkerijtechnologie voor niet-bakkers van Bolletje

bolletje bakkerijtechnologie

Een befaamde Engelse uitspraak luidt: ‘We don’t wanna slice of cake, we want the whole bakery.’ Dat geldt ook voor kennis: die moet verder reiken dan kruimels. Toch schort het bij sommige medewerkers in de bakkerijsector en in de toeleveringsindustrie aan kennis over bakkerijtechnologie. Vooral medewerkers op commerciële, technische en applicatieafdelingen kampen met dat euvel. Als een antwoord op dit probleem ontwikkelde HAS Bedrijfsopleidingen de cursus ‘Bakkerijtechnologie voor niet-bakkers’.

Basiskennis
HAS Bedrijfsopleidingen heeft de cursus opgezet met als doel om niet-bakkers tot betere gesprekspartners te ‘kneden’. Zo vergaren ontwerpers en verkopers van bakkerijmachines en -producten basiskennis over bakkerijtechnologie, waardoor hun verkoopactiviteiten meer kans maken. Bovendien stelt de cursus medewerkers van applicatieafdelingen in staat om adequater klantvragen te beantwoorden. Tot slot bevordert de cursus de onderlinge communicatie tussen afdelingen. Ter illustratie van de theorie is een tweetal practica in het programma opgenomen.

Op maat gesneden
De cursus leent zich uitstekend voor een in company uitvoering. In nauwe samenwerking met Bolletje is de cursus op maat gesneden voor dat bedrijf, waardoor de onderdelen rechtstreeks aansluiten op de processen in de fabriek van Bolletje. Per cursusdag is een stuk praktijk ingebouwd. Opgedane theoriekennis wordt zo tijdens de cursus beproefd in de praktijk. De cursisten leren dus ook zelf hoe het bakproces werkt en ze weten waar ze in de fabriek moeten zijn voor de antwoorden op hun vragen. Ook is de cursus op maat uitgevoerd bij een tweetal machinefabrieken.

‘Diepgang’
Het grote voordeel van de cursus is dat deze zorgt voor ‘diepgang’ bij medewerkers, aldus Johan Leferink van Bolletje. ‘Voor ons is de HAS nog altijd de beste partner op het gebied van HBO voedseltechnologie. We hebben al jaren uitstekende contacten met Fransje Wels, een topdocente voor productiebedrijven. Door deze opleiding begrijpen marketeers, inkopers en overigen elkaar beter.’