Het Food Trendpanel: meten is weten

Food Trendpanel | Centre of Expertise Food
De foodsector is altijd in beweging. Om inzicht te krijgen in de belangrijkste trends en ontwikkelingen is in 2014 het Food Trendpanel opgericht. Daarin werken vier hogescholen intensief samen met bedrijven uit de foodsector. Het resultaat: inzicht in actuele trends. Dat smaakt naar meer! 

Inspiratiebron

Het Food Trendpanel verzamelt data door middel van een enquête. Daarin staan steeds vier thema’s centraal: gezondheid, duurzaamheid, innovatie en consumentenmarketing. Verdiepingsvragen brengen de ontwikkelingen binnen de thema’s scherp in beeld. De opgedane inzichten worden gedeeld met de sector, onder andere via foodtrendpanel.nl. Daarnaast is het een inspiratiebron voor het onderwijs, aldus Annet Roodenburg, lector Voeding en Gezondheid bij HAS Hogeschool: ‘Vanuit de HAS is het belangrijk om te weten wat er in de voedingssector speelt. Waar zijn de voorlopers in food mee bezig? Ik kijk zelf vooral naar het thema Gezondheid: wat zijn de trends zijn en hoe ontwikkelen die zich?’

Conclusies

In 2014 hebben 51 bedrijven uit 8 sectoren de enquête ingevuld. Een greep uit de belangrijkste conclusies: 
  • Thema Gezondheid: minder E-nummers wordt belangrijker gevonden dan minder zout.  Opvallend is het oordeel over producten met gezondheidslogo: daar wordt slechts weinig prioriteit aan gegeven.
  • Thema Duurzaamheid: er wordt veel waarde gehecht aan transparantie en duurzaamheid in de marketingstrategie. Hier staat tegenover dat duurzaamheidskeurmerken relatief minder belangrijk worden geacht.
  • Thema Innovatie: productontwikkeling voert de boventoon, liefst in de vorm van open innovatie. Personeelsbeleid kan echter op veel minder belangstelling rekenen. 
  • Thema Consument/Marketing: foodbedrijven geven prioriteit aan het ontwikkelen van producten voor specifieke doelgroepen. Maatschappelijke thema’s vinden steeds meer hun weg naar de bedrijfsvisie. Grote kansen zijn er voor online marketing. 

Samenwerking

Het Food Trendpanel is een initiatief van het Centre of Expertise Food. Daarin werkt de sector samen met HAS Hogeschool, Inholland, VHL University of Applied Sciences en Vilentum Hogeschool. Vanaf 2016 wordt dit onderzoek jaarlijks uitgevoerd.